Muránsky hrad z neba

Východiskový bod: Muránska Huta

Konečný bod: Muránska Huta

Opis trasy:

Muránska Huta – Pod Skalou – Veľká lúka – Piesky – Muránsky hrad – sedlo Predná hora – Muránska Huta

12 km, stúpanie 565 m, 4 hod.

Naša trasa začína pri vodopáde Bobačka (Hutnícky vodopád) ukrytom pri autobusovej zastávke nad obcou Muránska Huta. Od nej prechádzame pár metrov po ceste smerom do Muráňa, z ktorej odbočíme vpravo do lesa sledujúc červené značenie. V úvodnej polhodine zdolávame prevýšenie 200 metrov, až kým nevyjdeme na asfaltovú komunikáciu, po ktorej pokračujeme vľavo. Po 1 km vyjdeme na rozľahlú náhornú plošinu. Pri troche šťastia sa nám tu naskytne pohľad známy z westernov – bežiace alebo voľne sa pasúce polodivoké kone, noriky muránske. Prechádzame nádhernou prírodnou scenériou Veľkej lúky až na jej opačný koniec. Tu, na rázcestí Piesky, volíme modrú trasu, ktorá nás do polhodinky privedie až k chate pod Muránskym hradom. Odtiaľto dá obzvlášť v zime mierne zabrať výstup k hradnej bráne, ktorou vchádzame do areálu tretieho najvyššie položeného hradu na Slovensku (930 m n. m.).

Naše kroky vedú na juhozápadnú vyhliadku, z ktorej nám z povestí známe skalné bralo Cigánka zakrýva výhľad na obec Muráň. Vynahrádza nám ho ale pohľad vpravo, na strmé zrázy južného okraja planiny. V rozľahlom areáli hradu sa možno kochať ešte z dvoch výhľadových bodov. Z jedného z nich do hĺbok údolí a na vykúkajúce mesto Revúca, z druhého na východnú časť planiny a majestátnu Kráľovu hoľu. Vraciame sa späť okolo Chaty pod hradom, odkiaľ po 200 metroch meníme smer doprava a držíme sa žltého značenia. V úvode nahliadame do útrob Wesselényiho jaskyne. Počas nasledovných 3500 m chodník traverzuje hrebeň takmer po vrstevnici, nebyť početných vápencových ostrohov, ktoré treba hore-dole obchádzať. Kontrast krajiny je úžasný. Z opačnej strany sme tento hrebeň obchádzali širokou lúkou medzi ihličnanmi a tu je listnatý prales v strmej vápencovej stene. Celá oblasť je prírodnou rezerváciou Šiance. Po cca 70 minútach vychádzame z lesa v sedle Predná Hora. Odtiaľto je to do nášho dnešného štartu i cieľa už len krátky úsek vedúci prevažne po cestnej komunikácii. Dbajte preto o svoju bezpečnosť.

Tip: K hradu sa možno vybrať aj na elektrobicykloch z obce Muráň. Radi vám ich zapožičajú v obecnej cyklopožičovni. Pešo sa naň dostanete po červenej turistickej trase. Výstup s prevýšením 555 m trvá v závislosti od kondície 80-100 minút.