![Cyklotrasa cez Slavošovský tunel](/media/images/DSC_0281.width-1650.jpg)
Gemerské spojky
Po viedenskej arbitráži dňa 2. novembra 1938, pripadla veľká časť územia južného Slovenska Maďarsku. Po zabratí územia maďarskou armádu, nastali ťažkosti v oblasti dopravy aj v regióne Gemer-Malohont, ktorý prišiel o dôležité železničné uzly Jesenské, Rimavská Sobota, Tornaľa, Rožňava. Tým bola oklieštená železničná doprava v tejto oblasti. Po vyhlásení Slovenského štátu sa začalo projektovanie nových komunikácií, ktoré by nahradili vzniknuté medzery v doprave.
Nová železničná trať mala spájať Tisovec so Slavošovcami. Stavba tzv. Gemerských spojok trvala až do vyhlásenia SNP v auguste 1944. Po vojne sa ešte uvažovalo o dostavbe, ale nakoľko sa Československá republika obnovila v pôvodných hraniciach, výstavba bola v roku 1949 definitívne ukončená. V súčasnosti sa nám v krajine zachovali prvky tejto stavby, ako aj hotové objekty ktoré je možné navštíviť ako turista i cykloturista.
Sú nimi Koprášsky (Mníšanský) viadukt, Koprášsky tunel, Tunel pod Dielikom a najznámejší Slavošovský tunel (Tunel pod Homôlkou), ktorý je prístupný verejnosti a prechádza ním oficiálna cyklotrasa. Tunel so svojou dĺžkou 2401 m spája dva slovenské kraje, je najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím na svete.
Kategórie: #História
![Slavošovský tunel](/media/images/slavosovsky-tunel-sucast-gemerskych-spojok-px.width-1650.jpg)
Slavošovský tunel
Slavošovský tunel
Slavošovský tunel (Tunel pod Homôlkou) je plne prístupný a prechádza ním oficiálna cyklotrasa, čo ho s jeho dĺžkou 2401 metrov činí najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím najdlhším na svete.
![Koprášsky tunel](/media/images/koprassky-tunel-4moz.width-1650.jpg)
Koprášsky tunel
Koprášsky tunel
Oproti slávnejšiemu Slavošovskému susedovi je Koprášsky tunel omnoho kratší, jeho dĺžka nedosahuje ani 250 m. Je ho ale možné prejsť aj bez umelého osvetlenia.
![Koprášsky (Mníšanský) viadukt](/media/images/koprassky-mnisansky-viadukt.width-1650.jpg)
Koprášsky (Mníšanský) viadukt
Koprášsky (Mníšanský) viadukt
Most je prístupný z obce Magnezitovce a jeho návštevu možno spojiť s prechodom neďalekého Koprášskeho a Slavošovského tunela, ktoré ležia na tej istej nedostavanej železničnej trase.
![Tunel pod Dielikom - súčasť gemerských spojok](/media/images/tunel-pod-dielikom-sucast-gemerskych-spojok-b.width-1650.jpg)
Tunel pod Dielikom
Tunel pod Dielikom
V dnešnej dobe je tento 2 kilometrový tunel z časti zaplavený a od roku 1997 vyhlásený za chránený areál z dôvodu zabezpečenia ochrany zimoviska netopierov. Tisovecký portál je zaplavený úplne, za odbočku stojí ale portál Muránsky, ktorý je v závislosti od počasia dostupný z modrej turistickej značky vedúcej z Muráňa do Tisovca.